søndag 28. september 2008

Norskverkstedet

Jeg har tenkt en stund på hvordan jeg skulle starte dette. Så kom jeg til å tenke på at skolenett.no som regel har gode lenker til nettsider. Dermed fant jeg nettsiden som heter Norskverkstedet. Dette nettsiden kommer med tips til hvordan man kan bruke IKT i norsk, litt mer spennende oppgaver enn det jeg fikk i skolen. Norskverkstedet tar også med Kunnskapsløftets kompetansemål i de forskjellige temaene som er listet opp til høyre. Denne listen kommer fram ved å velge pedagogisk veiledning. Norskverkstedet er som en tenkt bygning og elevene kommer seg rundt i bygget ved å ta heisen. Mange gode tips der, kanskje også for oss.









4 kommentarer:

Lisa sa...

Jeg har vært inne og sjekket ut Norskverkstedet. Syns det var en spennende side. Har lagt ut en link til denne for mine elever. Jeg underviser ikke selv i norsk, men jeg er sikker på at elevene får anledning til å utforske denne siden hos norsklæreren sin. Skal iallefall tipse henne om denne siden.

Liss sa...

De er mye spennende dere finner frem til. Jeg skal tipse norsklærene på skolen om norskverkstedet. Det var mye spennende og intresant. Takk for tipset.

Thomas sa...

Kan du/dere prøve ut noen av mulighetene og vurdere disse?

Bente sa...

Jeg har også tatt meg en skikkelig rundtur i norskverkstedet, og falt virkelig for medierommet. Her ser jeg muligheter for å bruke dette i undervisning. Med skrivekurs, og tips til steder å publisere barnas tekster (hvis vi ønsker det). Det kan være en inspirasjon i seg selv for noen barn. Jeg fant også lydbøker der eleven kunne legge til lyder og effekter selv. Tenk for en mulighet for de barna som ikke liker å lese eller finner lesing vanskelig?

Dette er en mulighet til å la barna gå på jakt etter en måte å uttrykke seg på. De får tips til hvordan de kan lage tegneserier, filmer, avis, hvordan de best tar bilder osv.

Tror det kan være verd å bruke denne i undervisningen.