fredag 24. oktober 2008

Fra norskboka - Fra saga til cd

Det trinnet jeg er i praksis på nå har fått muligheten til å følge den nye læreplanen fra starten, og har fått nye lærebøker hvert år som er tilpasset K06. Som kjent er en av de grunnleggende ferdighetene å kunne bruke digitale verktøy. Derfor var det med stor interesse jeg åpnet norskboka deres for å se hva den inneholdt av IKT.

Læreverket har fått med seg hva ungdommene interesserer seg for på fritiden, eksempelvis: Facebook, YouTube, Nettby og andre lignende sider. De har tidligere år vært gjennom blogger, wikier og hjemmesider. De kommer med nettvett, personvern og råd til ungdommen. Kildekritikk og hvordan man kan bruke ting som man finner på nett er også en del av pensum

Videre handler kapittelet om sammensatte skjermtekster, og et godt eksempel på en slik nettside er Ingvar Ambjørnsens nettroman om Filip Moberg. Det er fokus på at en sammensatt skjermtekst er noe annerledes enn en sammensatt tekst.

6 kommentarer:

Silje sa...

Dette hørtes ut som ei spennende bok, som virkelig er anno 2008. Takk for tipset, den boka skal jeg sjekke ut!;)

Bente sa...

Jeg har enda ikke sett hvordan de jobber med den i praksis, så jeg gleder meg til å se :)

Lena sa...

Dette hørtes veldig spennende ut! Hvilket trinn er du på, og hva heter lærerverket som de bruker?

Bente sa...

Jeg er på tiende trinn og de bruker "Fra saga til cd". Har lagt en link til nettsidene på bloggen :)

Lisa sa...

Nå har jeg vært og lest litt i Filip-boka. Dette ser kjempespennende ut. Det er flott å se at noen skoler faktisk investerer i lærebøker som holder følge med Kunnskapsløftet. Det kan kanskje bidra til at lærere "tvinges" til å ta i bruk mer IKT.

Bente sa...

Ja, men enda er det ikke alle lærerne som klarer å henge med. Og for å bruke IKT i undervisningen syns jeg det er viktig at lærerne kan nok til å se om elevene "jukser" seg gjennom oppgavene på nett.