søndag 12. oktober 2008

Kan vi?

IKT er som kjent ikke en del av grunnutdanningen på lærerutdanningen ved Høgskolen i Bodø. Vi skal ut å undervise barn som er vokst opp med egen datamaskin, og kan ting som vi ikke aner eksisterer på datamaskinen. Dette er litt skremmende.

Etter 7. årstrinn skal elevene kunne "produsere interaktive tekster". Hva regnes som en interaktiv tekst? Jeg har ikke hørt det nevnt på en forelesning de siste to årene, eller i praksis. Elevene skal også lage sammensattetekster med bilder, musikk og utsmykninger. Hmmm... fins det noe annet digitalt verktøy enn PowerPoint? Før jeg startet på norsk 2 hadde jeg ikke lært om noe annet. Høgskolens forelesere liker sine PowerPoint presentasjoner, og flere er nokså dyktige på dette (men ikke alle).

I praksis skulle vi en gang dekke (det er riktig ord, ja) over IKT målene i mate
matikk, og elevene skulle lage søylediagrammer, finne median, typetall etc. digitalt. Elevene kunne fortelle at dette var mye artigere enn matematikk. Det forteller meg litt om hvor stor del av undervisningen som foregår med IKT som verktøy. Og hvem lærer noe etter å ha prøvd det i to timer??

Hvis høgskolen og lærerutdanningen skal utvikle seg i takt med elevene, så må vi få inn IKT i grunnutdanningen.

4 kommentarer:

Thomas sa...

Jeg er ikke uenig med deg i "konklusjonen". Gode påpekninger og eksempler.

Bente sa...

Takk, godt å høre at det ikke bare er jeg som syns høgskolen trenger en liten oppgradering.

Lena sa...

Hei Bente!

Enig med deg, kanskje burde IKT vært obligatorisk i lærerutdanningen?

Bente sa...

Jeg syns i alle fall det. Spesielt når jeg ser at det nye lærebokmateriellet tar for seg IKT i undervisningen. Lærerne må kunne holde følge med utviklingen, det må bli slutt på at lærerne blir "glemt" når nye lærerplaner kommer.